Κυριακή 26 Αυγούστου 2018

Tritonus Diabolica (2018)

Δέκα λέξεις, μια ώρα, μια ιστορία

Ήταν συνθέτης της μονοτοκίας. Δεν συνήθιζε να ασχολείται με πολλά πράγματα συγχρόνως. Η καντάτα του σε στίχους του Λαμαρτίνου με αφορμή την επαίσχυντη επέτειο της Νύχτας του Αγίου Βαρθολομαίου του έτρωγε όλο του το χρόνο.

Ήθελε να είναι όλα στην εντέλεια. Τόσο που να μην μπορεί με κανέναν τρόπο να αμφισβητηθεί η πατρότητα του έργου του. Πάντα ακολουθούσε έναν και μοναδικό δρόμο, αυτόν που θα οδηγούσε στο αρτιότερο δυνατόν και πιο συμπαγές αποτέλεσμα. Γι' αυτό οι αιφνίδιες εξελίξεις τον είχαν αποσυντονίσει. Πού ακούστηκε να παρεισφρέουν σε κλασικότροπη σύνθεση ρυθμοί και ηχοχρώματα που θύμιζαν προέλαση καουμπόηδων κάτω απ' τα αλυχτήματα ενός μανιασμένου θρακιά, σε λιβάδια με κοπάδια βουβαλιών και ινδιάνικες καλύβες;

Το μάλλον δύσκαμπτο δημιουργικό του πνεύμα δεν σήκωνε τη συνύπαρξη τόσων ετερόκλητων στοιχείων. Το κοινό ήταν σε γενικές γραμμές ανεκτικό και συγχωρούσε εγκάρδια τα καλλιτεχνικά ατοπήματα, αλλά οι κριτικοί;

Με τις μαύρες αυτές σκέψεις έπεσε για ύπνο και όταν ξύπνησε, είδε με έκπληκτο τρόμο αλλά και ανακούφιση πως όλες του οι παρτιτούρες είχαν μ' έναν μαγικό τρόπο σβηστεί. Άσπρο, άγραφο χαρτί απ' όπου δεν είχε ποτέ περάσει το χνάρι, έστω, μιας έμπνευσης. Σε μια παρορμητική έξαρση αυτοαναίρεσης, πήρε το μπλάνκο και έβαψε κατάλευκα όλα τα μαύρα πλήκτρα του πιάνου.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το κείμενο αυτό προέκυψε από αυτοσχέδιο παιχνίδι άσκησης ύφους, με χρήση των λέξεων: μονοτοκία, πατρότητα, θρακιάς, προέλαση, εγκάρδιος, δύσκαμπτος, Νύχτα του Αγίου Βαρθολομαίου (πάλι!), καντάτα, Λαμαρτίνος Αλφόνσος, καουμπόης (τυχαία επιλογή δέκα λέξεων από το λεξικό). Tritonus Diabolica (ή "Diabolus in Musica") ονομάζεται στη μουσική το διάστημα τριών τόνων ή 4ης μεγάλης, το οποίο απαγορεύεται από τους κανόνες της δυτικής μουσικής επειδή δεν ακούγεται ιδιαίτερα αρμονικό (χαρακτηριστικό παράδειγμα χρήσης τριτόνου είναι το τραγούδι Smoke on the Water των Deep Purple). Το ίδιο ισχύει και για το διάστημα της 3ης μικρής (ή τριημιτόνιο), που απαντάται συχνότατα στη βαλκανική και την ανατολική μουσική.

Δεν υπάρχουν σχόλια :