Σάββατο 27 Μαρτίου 2010

Βρείτε την Ορτανσία (2001)

Μυθιστόρημα

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΚΔΟΣΗΣ

Εκδόσεις: Καστανιώτη
Έτος Έκδοσης: 2001
Χαρτόδετο, Μεγάλου Σχήματος (13x22)
Σελίδες: 416
Πίνακας Εξωφύλλου: Jan Saudek, Boys & Girls/Brothers & Sisters (1983)

ISBN 960-03-3153-7

Find Hortense @ GoodReads

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ & ΠΑΡΑΛΕΙΠΟΜΕΝΑ

Εκτενής παρουσίαση του βιβλίου και ανάλυση του περιεχομένου του ΕΔΩ και ΕΔΩ. Σχετική μου συνέντευξη στο κανάλι Χαμένη Λεωφόρος, ΕΔΩ.

Ο συγγραφέας φτηνών αναγνωσμάτων μυστηρίου και επίδοξος νομπελίστας Κλεόβουλος Νικηφοράτος ζει μέσα στην αθλιότητα και το δικό του φανταστικό κόσμο, ώσπου βιώνει την απόλυτη μυθιστορηματική φαντασίωση: μια πανέμορφη και προκλητικά ντυμένη νεαρή γυναίκα εισβάλλει στη σοφίτα του, πεθαίνει στα χέρια του και στη συνέχεια... εξαφανίζεται μυστηριωδώς. Τα πράγματα παίρνουν ακόμα πιο δραματική τροπή όταν ο Κλεόβουλος διαπιστώνει ότι έχει μπει στο στόχαστρο κάποιου αδίστακτου δολοφόνου, αλλά ο εξ αγχιστείας θείος του, αστυνόμος Κομνηνός, αρνείται να τον πιστέψει. Πανικόβλητος, ο Κλεόβουλος καταφεύγει στον εκδότη του Πάνο Γιαταγάνη, ο οποίος, παρά τις ομοφυλοφιλικές του προτιμήσεις, είναι παντρεμένος με μια αινιγματική Γαλλίδα καλλονή. Όμως κι αυτός δεν αργεί να βρεθεί δολοφονημένος, με τρόπο μάλιστα που δικαιώνει τις φοβίες του Κλεόβουλου.

Είναι άραγε ο Κλεόβουλος τόσο ακίνδυνος όσο τον θεωρούν; Ή μήπως, ακόμα και ερήμην του, κατευθύνει το παιχνίδι σπέρνοντας πτώματα στο πέρασμά του και σκορπώντας την καταστροφή; Τίνος τα σχέδια διευκολύνουν οι κατά συρροήν απαγωγές, εξαφανίσεις και δολοφονίες; Ποιον εξυπηρετεί η κλοπή ενός ημιτελούς χειρογράφου; Ποιο κοινό στοιχείο συνδέει ένα ζευγάρι σκουλαρίκια, ένα ακριβό αντρικό άρωμα κι ένα μεταξωτό μαντίλι κεντημένο με τον λατινικό αριθμό "IV"; Ποιο μακιαβελικό μυαλό έχει συμφέρον να κρατά κρυμμένο το κλειδί των πολλαπλών αινιγμάτων; Και το κυριότερο, ποια επιτέλους είναι η Ορτανσία ντι Τρανς; Υπάρχει ή δεν υπάρχει; Είναι άντρας ή γυναίκα; Θα καταφέρει να εξουδετερώσει τον Κλεόβουλο και να πάρει τη θέση που της αξίζει στο λογοτεχνικό στερέωμα;

Ανάγνωση δείγματος ΕΔΩ. Ακρόαση δείγματος ηχογραφημένου βιβλίου ΕΔΩ.

TRAILER ΒΙΒΛΙΟΥ

ΕΠΙΣΗΜΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

ΕΓΡΑΨΑΝ

Στέλλα Μπάκνη - Εφημερίδα Μυροβόλος Χίου, 22 Φεβρουαρίου 2002:

  • "Έχω την αίσθηση ότι η βαριά υπογραφή [...] θα μας δώσει κάτι πολύ όμορφο με το προσωπικό ύφος της Μάριον".

Θ. Μ. Πολίτης - Εφημερίδα Ελεύθερος Αγρινίου, 4 & 11 Μαρτίου 2002:

  • "Η νεαρή συγγραφέας εκπλήσσει με την ωριμότητα και την ικανότητά της να 'εξιστορεί' με άνεση και να περιγράφει με γλαφυρό λογοτεχνικό ύφος πράγματα και καταστάσεις και ταυτόχρονα να σκιαγραφεί χαρακτήρες και προπαντός, ν' αποδίδει μ' αληθοφάνεια σκέψεις, προθέσεις και διαλογισμούς των προσώπων που διακινεί μέσα στις σελίδες του μυθιστορήματός της. Γενικώς, κρίνοντας το μυθιστόρημα Βρείτε την Ορτανσία [...] θα λέγαμε ότι το θέμα είναι πρωτότυπο, η πλοκή από ενδιαφέρουσα ως συναρπαστική και το αποτέλεσμα ειδοποιεί για μια ταλαντούχα πεζογραφική - 'εν εξελίξει' - περίπτωση, απ' εκείνες που έχουν και μπορούν να προσφέρουν περισσότερα στο δύσκολο αυτό είδος της σύγχρονης λογοτεχνίας του τόπου μας".

Μπάμπης Σαχτούρης - Εφημερίδα Δημοκρατική Χίου, 12 Μαρτίου 2002:

  • "Αν επιχειρήσει κανείς να βάλει μια ετικέτα στο μυθιστόρημα, ο πρώτος χαρακτηρισμός που θα του 'ρθει στο μυαλό είναι 'αστυνομική παρωδία'. Εντρυφώντας λίγο περισσότερο ωστόσο, θ' αλλάξει γνώμη, αφού θα διαπιστώσει ότι το περιεχόμενο της κάθε σελίδας και της κάθε φάσης έχει να κάνει με τη σχιζοφρένεια της καθημερινότητάς μας, έτσι όπως παρελαύνει συνεχώς και αδιαλείπτως από τις οθόνες των τηλεοπτικών μας δεκτών κι όπως εισβάλλει - στη συνέχεια - στα σπίτια μας και στο μέσα μέρος των κυττάρων μας μέσα από χίλιους δυο ορατούς και αόρατους δρόμους".

Διονύσης Κωστίδης - Εφημερίδα Σύγχρονη Σκέψη, Μάρτιος-Απρίλιος 2002:

  • "Σε σύγχρονα περιβάλλοντα υποβαθμισμένων θιασωτών της παραλογοτεχνίας, συγγραφέων και εκδοτών, όπως και αστυνομικών μειωμένης ακεραιότητας και επαγγελματικής επάρκειας, λαμβάνουν χώρα φόνοι και εξαφανίσεις προσώπων, ζώντων αλλά και φαινομενικά νεκρών, τις οποίες τελικά και ύστερα από πολλές ταλαιπωρίες [...] κατορθώνει να ξεδιαλύνει ο αστυνόμος Κομνηνός. Η υπόθεση περίπλοκη κάπως, αλλά και με ιδιαίτερη συγγραφική τέχνη και ωραία εκφραστική ανελισσόμενη [...] και μέσω της διηγηματικής ευχέρειας, πράγμα αξιοπρόσεκτο για μια νεαρή συγγραφέα, εξυπηρετείται η ορθή λειτουργία της γλώσσας [...]. Υπογραμμίζω επί πλέον ότι το βιβλίο δικαιώνει τις προσδοκίες του αναγνώστη ώστε να το διεξέλθει με ενδιαφέρον μέχρι το τέλος και να σχηματίσει ολοκληρωμένες εντυπώσεις για τους χαρακτήρες και τις ψυχοσυνθέσεις των ηρώων, αλλά και για το σύγχρονο κοινωνικό περιβάλλον γενικότερα και ειδικά, για τα δρώμενα στους λογοτεχνικούς, παραλογοτεχνικούς και εκδοτικούς κύκλους".

Φιλομήλα Βακάλη-Συρογιαννοπούλου - Κέντρο Λόγου & Τέχνης "104", 27 Μαΐου 2002

  • "Σε όλη την έκταση του έργου της, η συγγραφέας κινείται σταθερά και εύστοχα στα όρια ρεαλισμού-υπερρεαλισμού, συμβολιστικού χαρακτήρα, με σαφήνεια και παραστατικότητα, χωρίς να γίνεται δυσνόητη. [...] Χωροχρόνος δεν υφίσταται, ένα ακόμα στοιχείο που ενισχύει την συμβολιστική υπόσταση του έργου. [...] Εκ μέρους της συγγραφέα υπάρχει μια έντονη διάθεση παιχνιδιού. Παίζει, βάζοντας όμως τους δικούς της κανόνες. Και παίζει με συνέπεια, ακρίβεια και πρωτοτυπία. Παίζει με την αθώα σκανταλιάρικη περιέργεια ενός παιδιού και με τη συναίσθηση και επίγνωση που έχει ο ενήλικας για τα πράγματα. Το παιχνίδι αποκτά αισθητική αξία και περιεχόμενο, δεν είναι απλώς μια πράξη αυθορμησίας αλλά και πράξη με στοχασμό δοσμένη. Φαίνεται, όμως, πως παίζει και με τον αναγνώστη. [...] Το χιούμορ που αποπνέει το έργο δεν είναι αυτοσκοπός, ξεπηδά κι αυτό μέσα από το παιχνίδι. [...] Ακόμα να πούμε πως είναι έργο πρόκληση για έναν σκηνοθέτη. Προσφέρεται για μεταφορά στον κινηματογράφο, το θέατρο ή την τηλεόραση. Εύχομαι να το απολαύσουμε και στο χώρο του θεάματος. Έχει όλες τις προϋποθέσεις. [...] Συνήθως, απ' όσο γνωρίζω, τα αστυνομικά κείμενα είναι γραμμένα με δοκιμασμένες συνταγές, έχοντας ως κύρια συστατικά τις μεγάλες δόσεις αγωνίας και μυστηρίου. Το έργο της Μάριον είναι 'το κακό παιδί', αυτό που δεν ακολουθεί συνταγές, δεν μπαίνει σε καλούπια. Εχει το χάρισμα και τη βαρύτητα ενός λογοτεχνικού κειμένου - αισθητικά αποδεκτού - και την αλαφράδα και τη γοητεία ενός προς τέρψιν αστυνομικού κειμένου. Είναι παιδί της Τέχνης. Για τούτο θα πω ακόμα κάτι που πρόσφατα διάβασα και μ' αυτό θα κλείσω: 'Η τέχνη είναι βατήρας προς το Ύψος αλλά και παρηγοριά στα χαμηλά της καθημερινότητας'".

Περιοδικό Ρίζα Αγρινιωτών (αρ. 45), Ιούνιος 2002

  • "Στον φιλόξενο και ατμοσφαιρικό χώρο του Κέντρου Λόγου & Τέχνης '104' [...] πραγματοποιήθηκε εκδήλωση αφιερωμένη στο πρώτο μυθιστόρημα της Μάριον Χωρεάνθη Βρείτε την Ορτανσία [...]. Οι δύο ομιλητές τόνισαν την πρωτοτυπία της πλοκής και της γραφής, το στοιχείο του χιούμορ και της σάτιρας που αποτελεί και την υφολογική σφραγίδα του κειμένου, καθώς και την αποτελεσματικότητα στη σκιαγράφηση των χαρακτήρων. Στάθηκαν επίσης στις πολυπληθείς αναφορές και προεκτάσεις, τόσο στην καθημερινή μας πραγματικότητα όσο και στον υπερβατικό χώρο της τέχνης και της διανόησης και αναφέρθηκαν στον πλούτο του λεξιλογίου και των εκφραστικών μέσων. Χαρακτηριστικά αποσπάσματα από το μυθιστόρημα διάβασε με χιούμορ και εντυπωσιακή παραστατικότητα η γνωστή ηθοποιός Λουκία Πιστιόλα, ενθουσιάζοντας το κοινό. Στην εκδήλωση παρέστησαν εκπρόσωποι φορέων και συλλόγων, δημοσιογράφοι, λογοτέχνες, καλλιτέχνες και φίλοι των γραμμάτων και των τεχνών".

Περιοδικό ΒηMagazino, 9 Ιουνίου 2002

  • "Ένα μυθιστόρημα με πρωτότυπο θέμα, δράση, κωμικά στοιχεία, αναφορές σε film noir. Ένα κλασικό αστυνομικό μυθιστόρημα με ανατροπές, γρήγορο ρυθμό αφήγησης, υπονομευτική χρήση λογοτεχνικών στερεοτύπων, ιδιόμορφη χρήση εκφραστικών μέσων, έμμεση αναφορά σε καταστάσεις της σύγχρονης καθημερινότητας οικείες στον αναγνώστη".

Περιοδικό Επίκαιρα Αιτωλοακαρνανίας (αρ. 89), Ιούνιος 2003

  • "Πού αρχίζει το αληθινό και πού η φαντασία για τον Κλεόβουλο; Τι γίνεται όταν τα όρια ανάμεσα σε αυτά τα δύο συγχέονται; Το αστυνομικό αυτό μυθιστόρημα που συναντά το φανταστικό, διανθισμένο με χιούμορ και σαρκασμό είναι μια από τις καλύτερες προτάσεις για κάθε εποχή, πόσο μάλλον για μια καλοκαιρινή απόδραση. Η συγγραφέας δείχνει πως ξέρει να είναι ανατρεπτική, όπου χρειάζεται και δίνει ζωντάνια σε μια πλοκή έξω από τα συνηθισμένα, με την εξαίρετη ανάλυση των χαρακτήρων της. Το βιβλίο καταφέρνει να μαγνητίσει το ενδιαφέρον από τις πρώτες κιόλας σελίδες κρατώντας το αμείωτο μέχρι το τέλος. Η γλώσσα πλούσια, περιγραφική ικανοποιεί και τον πιο απαιτητικό αναγνώστη που καλείται να ανιχνεύσει παρέα με τον ήρωα τα μυστήρια μιας φανταστικής πραγματικότητας".

Βύρων Πολύδωρας - Εφημερίδα Ελεύθερη Ώρα, 5 Φεβρουαρίου 2004

  • "Η γλώσσα της είναι ρέουσα, ζωντανή, συνθετική, πολυσυλλεκτική, νεανική, απροκατάληπτη, ελεύθερη, γεμάτη αυτοπεποίθηση. Τα διανοήματα εποχούνται πάνω στις λέξεις και μεταφέρονται με ασφάλεια και σταθερότητα στη σκέψη και στην ψυχή του αναγνώστη. Ο φορτωτής συγγραφέας στοιβάζει κατά θαυμαστό τρόπο τις λέξεις και τα διανοήματά της στο πλοίο-βιβλίο της ώστε ο πλους να είναι ασφαλής. Η εικόνα της στοιβασίας έξοχη. Θυμίζει τον αρχιτεκτονικό κανόνα που λέει ότι το καλαίσθητο είναι και στέρεο και που μας παραπέμπει στο ανεπανάληπτο αξίωμα του John Keats: 'Η αλήθεια είναι ομορφιά και η ομορφιά αλήθεια'. Έτσι, οι λέξεις όλες, οι παλιές και οι νέες, οι ιδιωματικές και οι κανονικές, οι νεωτερίζουσες και οι κλασσικές, οι συμβoλίζoυσες και οι αυτονόητες, όλες οι λέξεις παίρνουν τη θέση τους στο κείμενο-πίνακα του ανθοστόλιστου τοπίου. Αυτό είναι λογοτεχνία!"

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ, ΑΝΑΦΟΡΕΣ & ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

  • Ρ/Σ Αλήθεια (Χίος).
  • Τ/Σ ΕΡΤ - Εκπομπή Συν & Πλην.
  • Βιβλιοπωλείο Πυξίδα (Χίος) - Παρουσίαση από τον Μπάμπη Σαχτούρη
  • Ρ/Σ Αθήνα 984 - Εκπομπή Η Μικρή μας Πόλη, Άνοιξη 2002.
  • Περιοδικό BημαDonna (αρ. 2), 28 Απριλίου 2002.
  • Περιοδικό Διαβάζω - Αφιέρωμα: Τα Πρόσωπα της Ανδρογυνίας (αρ. 429), Μάιος 2002.
  • Περιοδικό Η Λέξη - Αφιέρωμα: Το Αιγαίο (αρ. 169), Μάιος-Ιούνιος 2002.
  • Περιοδικό Χώρος & Design (Θεσσαλονίκη), Ιανουάριος 2003.
  • Περιοδικό Περίπλους, Ιανουάριος 2003.
  • Περιοδικό Προθήκη (αρ. 2), Ιανουάριος 2003.
  • Τ/Σ 902 - Εκπομπή Οι Δρόμοι της Λογοτεχνίας, Μάρτιος 2005.
  • Περιοδικό The Book.gr - Στήλη Εξομολογήσεις/Altera Pars, 1 Δεκεμβρίου 2019.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ

  • Το βιβλιοπωλείο Έκφραση πρότεινε την Ορτανσία ως "Βιβλίο της Εβδομάδας" (27 Απριλίου 2002) και την κατέταξε στον κατάλογο των Ευπωλήτων (30 Ιουνίου 2002).
  • Το βιβλιοπωλείο Α. Προκόπης ΕΠΕ κατέταξε την Ορτανσία στον κατάλογο των Ευπωλήτων (27 Ιουλίου 2002).
  • Η εφημερίδα Έθνος συμπεριέλαβε την Ορτανσία ανάμεσα στα Ευπώλητα της χρονιάς (Καλοκαίρι 2002).
  • Το βιβλιοπωλείο Τσαμαντάκης κατέταξε την Ορτανσία στον κατάλογο των Ευπωλήτων (6 Δεκεμβρίου 2002).

Δεν υπάρχουν σχόλια :