Παρασκευή 12 Μαΐου 2017

Συνέντευξη στον Νίκο Ζερβόπουλο (2017)

Μια Χιώτισσα διαπρέπει

Greek Mother - The Grieving Madonna of Greek Literature

Η Μάριον Χωρεάνθη γεννήθηκε στη Χίο και ασχολείται με το γράψιμο, τη μουσική και τις εικαστικές τέχνες. Για πολλά χρόνια εργάστηκε ως μεταφράστρια λογοτεχνίας και εικονογράφος βιβλίων και περιοδικών. Έχει εκδώσει ένα μυθιστόρημα και δυο ποιητικές συλλογές και αρθρογραφεί κυρίως για βιβλία και θέατρο στα διαδικτυακά περιοδικά Διάστιχο και Fractal. Η ηλεκτρονική μας εφημερίδα ChiosIn τη συνάντησε στο ξενοδοχείο Chios Chandris στο περιθώριο της παρουσίασης του βιβλίου της μητέρας της Ελληνίδα Μάνα - Η Θλιμμένη Παναγιά της Ελληνικής Λογοτεχνίας, στο Ίδρυμα Τσάκος (10.5.17).

Κοντά μας και η κόρη της κ. Ελένης, Μάριον Χωρεάνθη. Καλωσήρθατε στη Χίο.

Καλώς σας βρήκαμε!

Πείτε μας για το δικό σας συγγραφικό έργο.

Εγώ είμαι ακόμα μικρή, δεν έχω πολύ μεγάλο έργο. Και επίσης δεν γράφω εύκολα - δεν γράφω πολύ εύκολα, δηλαδή το βασανίζω πολύ το γραπτό μου πριν σκεφτώ καν να το παρουσιάσω. Ένα μυθιστόρημα έχω γράψει, αστυνομικό, πριν δεκαεφτά χρόνια και τώρα τελευταία έχω βγάλει και δυο ποιητικές συλλογές. Η τελευταία είχε βγει το 2015 και η άλλη το 2005 - έχει μεσολαβήσει αρκετός χρόνος, δεν βγάζω βιβλία πολύ συχνά.

Ωστόσο ασχολείστε και με άλλα πράγματα - θα ήθελα να μας τα αναφέρετε.

Ναι, με το γράψιμο ασχολούμαι και σε άλλους τομείς. Γράφω κριτική θεάτρου, κινηματογράφου και βιβλίου. Συνεργάζομαι με τα διαδικτυακά περιοδικά Διάστιχο και Fractal και επίσης ασχολούμαι και με τη μουσική. Γράφω μουσική για ταινίες, θέατρο, βιντεοπαιχνίδια και φτιάχνω και διαδικτυακά παιχνίδια δικά μου.

Λέγοντας για θέατρο και κινηματογράφο, μιλάτε για ελληνικές παραγωγές;

Ελληνικές παραγωγές - και έχω γράψει τη μουσική για ένα βιντεοπαιχνίδι γιαπωνέζικο. Ακόμα δεν έχει βγει, όταν ανακοινωθεί θα το πούμε.

Μπορεί να έρχεστε κάθε φορά στη Χίο, αλλά έχετε καμιά άλλη σχέση με τη Χίο;

Ναι, είμαι Χιώτισσα, έχω γεννηθεί στη Χίο. Ο πατέρας μου είναι Μικρασιάτης, πρόσφυγας - εκείνος γεννήθηκε εδώ και μετά, με τη γιαγιά μου, στον πόλεμο, πήγαν στην Κύπρο. Εγώ γεννήθηκα εδώ, γιατί οι γονείς μου ήταν δάσκαλοι και όταν παντρεύτηκαν, δίδασκαν εδώ. Εγώ γεννήθηκα εδώ, αλλά από τριών χρονών μένω στην Αθήνα. Με τη Χίο έχω σχέση, πολύ, την αγαπώ - ήθελα κάποια εποχή να εγκατασταθώ εδώ, αλλά έτυχε όλες οι δουλειές να είναι στην Αθήνα.

Η μητέρα σας μας έλεγε για το βιβλίο της Άρωμα Μαστίχας, το οποίο ξεκίνησε το 2011 προς στιγμήν, σταμάτησε, επανεκδόθηκε... Αυτό το βιβλίο πώς και δεν έχει γίνει πιο γνωστό; Πιστεύετε ότι θα μπορούσε; Το είπε με κάποιο παράπονο.

Το είπε με παράπονο διότι το έγραψε με πολλή αγάπη για το νησί. Βέβαια, εντάξει, είναι κατανοητό ότι κάνουμε κάποια πράγματα με κάποιες προθέσεις, αλλά δεν είναι πάντα εύκολο οι προθέσεις μας να ευοδωθούν όπως θα θέλαμε. Πιστεύω όμως ότι αξίζει το βιβλίο αυτό μια προβολή, γιατί καταρχάς γράφτηκε με αγάπη για το αντικείμενο, με αγάπη για το νησί και ασχολείται με το νησί συνολικά, με όλες τις πτυχές και του πολιτισμού και της ιστορίας και θα ήταν καλό, έτσι, να είχε προβληθεί περισσότερο, για να μπορέσουν και οι νεότεροι άνθρωποι να έχουν μια σφαιρική αντίληψη του νησιού, σφαιρική γνώση. Και επειδή απευθύνεται σε παιδιά και είναι γραμμένο με τρόπο που είναι ελκυστικός στα παιδιά, θα μπορούσε να προωθηθεί περισσότερο. Τώρα από κει και πέρα, βέβαια, είναι και παράγοντες στη μέση που δεν τους ελέγχει κανείς.

Η άποψή σας για τη Χίο, αυτό τον καιρό που ταλανίζεται...

Αυτή την εποχή, η αλήθεια είναι ότι... επειδή ταλανιζόμαστε γενικώς... εγώ το νησί το αγαπάω, δηλαδή δεν μπορώ να σκεφτώ αρνητικά ποτέ για το νησί. Και επειδή το αγαπώ, μου φαίνεται πάντα όμορφο και αγαπητό. Δεν πρόκειται ποτέ να αλλάξει αυτό. Όχι μόνο επειδή είναι ο τόπος γέννησής μου, αλλά επειδή κουβαλάει όλη την ιστορία - είναι συγκλονιστική η αίσθηση του να περπατάς σε έναν τόπο που κουβαλάει τόσα πράγματα, τόσο παρελθόν, ιστορικό και φορτισμένο με τόσα πράγματα. Δεν μπορεί αυτό κανείς να το παρακάμψει. Κι εγώ γενικά, όπου και να πηγαίνω, δεν αισθάνομαι τουρίστρια, δηλαδή δεν πάω με τουριστική διάθεση. Πηγαίνω προσπαθώντας να αφομοιώσω όλα αυτά που κουβαλάει ένας τόπος - κι ένα παραπάνω, αυτός ο τόπος.

Να σας ευχαριστήσουμε - και θα είμασε σε επαφή.

Ευχαριστώ κι εγώ πάρα πολύ και εύχομαι καλή συνέχεια, καλές επιτυχίες σε όλα και πάντα να πηγαίνουν κατ' ευχήν τα πράγματα, όπως θα τα θέλατε.

Ευχαριστώ και καλή συνέχεια.

Επίσης. Να 'στε καλά.

(Χίος, Μάιος 2017)

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Την παραπάνω συνέντευξη παραχώρησα στον Νίκο Ζερβόπουλο κατόπιν συνάντησής μας στο ξενοδοχείο Chios Chandris (12.5.17), για λογαριασμό της διαδικτυακής πύλης ChiosIn (23.5.17).

Δεν υπάρχουν σχόλια :